CV

Karin EK

Konstnär, scenograf, curator


Karin Ek CV: 

 

Konsthögskolan 1973–79, med uppehåll ett år för arbete med utställningar i tunnelbanestation Mörby. 
Separatutställningar: Galleri Händer 1978 och 1986, Doktor Glas 1988, Svenska Bilder 1993 och 2003, Konstakademin 2010, Galleri Cupido 2013, Galerie PS 2013.

Curator för utställningen "Jag vill ha ett eget rum" på konstakademin med Gunnar Ek 2017.
Samlingsutställningar: Reykjavik, Galerie Bleu, Arkitektur- och designtribunalen Milano 1988, New York 1979, Paris 1977, Berlin 1991, Warszawa 1977. Helsingfors 1982, Aalborg 1981, Nagoya 1994, Tokyo 1994, Lund 1980 och 1989. San Francisco/Berkeley 1979 samt Los Angeles/UCLA 1979. Teckningsmuseet i Laholm 2008. Konstnärshuset Stockholm 2011. Galleri Cupido 2013, 2015.

PS 2013. Konstnärshuset 2012 och 2019.


Utsmyckningar: Mörby tunnelbanestation har uppmärksammats i Milano, universitetet i Linköping mm. 
Representerad på Moderna museet Sthlm.


Scenografi: Eske Holm Tidsfördriv. Birgit Cullberg, Djuret. 
Kärlekens vindar (film). Mats Ek, Gräs, Gamla barn, På Norrbotten och Gammal och dörr (film).
Ledande danskompanier och operahus i Europa, Israel och USA. Så som Nederlands Dans Theater, Jiri Kylian, Hamburg Balett, John Neumaier.

Metropolitan NY USA. Operahusen i Europa.

Litteratur: bland annat: "Poetiska bilder och dubbeltydiga objekt som gestaltar ett alternativt tänkande med rötter i orientalisk lyrik. Sensuellt och raffinerat formspråk, suggestiv humor." ur svenska konstnärer under 1900-talet, Allgemeines Künstlerlexikon, Leipzig.
Urpremiär Gräs, Mats Ek Mästaren fabulerar: ”Scenografin av Karin Ek är ett gott stöd liksom musikvalet", Anna-Greta Ståhle, DN 1987.

Premiär Gräs, Metropolitan, New York Times. Dance in Review: “It's powerful, exciting, absorbing. The scenery and costumes for Grass are by Karin Ek, a cousin painter, sculpture, theatrical designer. A thicket of tall stalks is at stage left. “The backdrop is filled with abstract birds and leaves that vaguely resemble birds and leaves.", Jack Anderson, New York Times 1992.

Med enkla, hela tag tecknar och målar Karin Ek ut sina figurer och stora ansikten. Frimodigt och med viss våghalsighet ger de sig ut i staden, bland plåster och fjärilar. Det till synes enkla visar sig vara mer komplext. Eks grundtema är den mänskliga ambivalensen. Vi är inte antingen eller utan både och. Lisbet Anhof, 
G-P 2013.

 

Karin Ek arbetar med ambivalenser på flera plan. När hon arbetar med text så finns det ordlekar och mångtydighet. Multiperspektivet blir som ett genomgående tema i hela hennes verk. I sin förståelse av dialektiken har hon tagit intryck från Bebop. Musiken är en konst som har regler för hur man hanterar samtidigheten. I musiken har vi lätt att acceptera det som är svårt i det visuella och i språket. Här är vi vana vid att lyssna på flera stämmor samtidigt. Beate Schirrmacher. Ur katalogen ”jag vill ett eget rum” 2013.

Mats Ek imponerande lista: 35 verk. Mest populära är Carmen, tio föreställningen, På Norrbotten med nio och Gräs med tio. Dans 2015.
Har du sett det konst(iga) i Mörby? "Man behöver inte sätta epitet på vilken stil det är”. Men jag har arbetat mycket med dialektik, så att man av varje person känner olika känslor. Här kan man se det som antites och syntes, där det vita är syntes, säger Karin. Kevin Wedin, Danderyds Nyheter 2016

Baletten Gräs och På Norrbotten har gjort succé i Europa och har satts upp på 18 kompanier i Europa och USA.